Usein kysytyt kysymykset


K: Mitä eroa on höyrylaivalla ja moottorilaivoilla?
V: Höyrylaivat liikkuvat höyrykoneen voimalla, moottorilaivat polttomoottorin. Höyrykoneessa mäntiä liikuttaa paineistettu höyry ja koneen sisällä ei tapahdu mitään palamista, kun taas polttomootttorissa voima saadaan aikaan polttoaineen (esim. polttoöljy tai bensiini) palamisella. Tämä ilmenee muuten laivojen lyhenteissäkin: m/s tarkoittaa moottorilaivaa (motor ship) ja s/s höyrylaivaa (steamship).

K: Miten höyry tuotetaan?
V: Näsijärvi II:lla laivan höyry saadaan aikaan höyrykattilassa, jonka alla sijaitsevissa kahdessa tulipesässä poltetaan metrisiä halkoja. Halot ovat yleensä koivua, mutta muukin puu käy. Ennen vanhaan sahojen ja tehtaiden hinaajat saattoivat hyvinkin polttaa sahojen ylijäämäpuita. 

K: Mitä ihmeellistä siinä höyrylaivassa sitten oikein on?
V: Kannattaa tulla kokeilemaan. Oikeastaan ihmeellisyys tulee siitä, että laiva liikkuu varsin äänettömästi eteenpäin. Höyrykone pitää tasaista, vaimeaa ääntä, kierrosluvut ovat pieniä eikä ylimääräisiä tärinöitä tai moottorin möyryämistä kuulu. Tuoksumaailmakin on kunnossa: ei öljynkäryä, vaan palavaa puun tuoksu, kuten sauna suomalaisessa kesäillassa. Tämä yhdistettynä veden ja höyryn mietoihin tuoksuihin, niin homma toimii. Lisäksi halkokäyttöisessä laivassa voi itse nähdä, miten höyry tuotetaan ja miten sitä käytetään: konehuoneessa voi käydä ja todeta tämän itse. Höyrylaiva on palanen elävää historiaa.

K: Mitä laivalle kannattaa ottaa matkaan?
V: Vesillä on yleensä aina hieman viileämpi kuin maissa, joten lämmintä vaatetta on yleensä syytä olla mukana. Laivalla on toki sisätiloja perässä ja keulassa, missä voi lämmitellä ja olla tuulelta sekä sateelta suojassa. Veden- ja tuulenpitävistä vaatteista ei silti ole haittaa. Yksi tärkeä tekijä, joka höyrylaivailussa on hyvä olla matkassa on kiireetön ja rento mieli. Tosin jos sitä ei ole tullessa, niin yleensä viimeistään lähtiessä on! 

K: Voiko laivalla juoda alkoholijuomia?
V: Laiva vuokrataan aina kokonaan ja vuokraaja voi näin tuoda itse omat juomansa mukanaan. Anniskeluoikeuksia ja alkoholin myyntiä laivalla ei ole.

K: Miten jaksatte pitää laivaa yllä talkootyöllä - mitä miehistö siitä hyötyy?
V: Miehistö saa hyvän mielen, kun laiva pysyy kunnossa ja liikkuu. Kaikki, jotka Näsijärvi II:n risteilytoiminnassa ovat mukana, lienevät jollakin tavalla höyrähtäneitä. Ja pakko ollakin, koska laivan liikkeellä oleminen on pieni osa kaikessa työssä, mitä siihen liittyy: talkoita keväisin, kesäisin ja syksyisin.  Laivan kannalta risteilytoiminta on kuitenkin tärkeää: laivat yleensä pysyvät paremmassa kunnossa, kun niillä ajetaan, koska tällöin huoltoja ja kunnostuksia tehdään myös - laiva tykkää, että sillä ajetaan. Lisäksi risteilyillä saadaan kipeästi kaivattuja varoja erilaisiin kunnostuksiin.

K: Mikä risteilyissä oikein maksaa?
V: Suurin yksittäinen kuluerä on polttopuu. Jotta laivan höyrykattilaan saadaan höyrynpainetta, niin kattilaa joudutaan lämmittämään useita päiviä, mihin kuluu polttopuuta. Ajon aikana kuluva puu on siis vain osa polttoainekustannuksista. Lisäksi erilaiset voiteluöljyt ja myös kiinteät kustannukset katetaan risteilytuotoilla. Taannoin rannassa ohikulkija ihmetteli, että Tallinnaankin pääsee halvemmalla: se on ihan totta. Mutta Tallinnaan mennessä ei saa nauttia höyrylaivan elämyksestä.

Jäikö jotain kertomatta? Kysy lisää!
Kippari (at)nasijarvi2.fi tai Nässyn Facebook-sivu. Kokoamme tänne myös lisää kysymyksiä ja vastauksia, kun niitä tulee.